Narodowy Fundusz Zdrowia -Refundacja

Od 01 stycznia 2021 roku weszły w życie nowe zasady refundacji.

Zgodnie z ustawą, zmianie uległ druk wniosku na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne oraz środki pomocnicze. Zmieniły się także zasady potwierdzania wniosków.

 

Nowe zasady realizacji wniosków na zaopatrzenie comiesięczne oraz przedmioty ortopedyczne.

 

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował system informatyczny pozwalający lekarzowi lub osobie uprawnionej (pielęgniarce) wystawić i zweryfikować wniosek na zaopatrzenie w refundowane produkty medyczne. Po weryfikacji w gabinecie lekarskim, pacjent udaje się do punktu zaopatrzenia — sklepu medycznego — aby zrealizować zlecenie. Od 2021 roku nie ma potrzeby potwierdzania wniosków w oddziale NFZ. Przestały obowiązywać zlecenia wypisywane ręcznie przez lekarza.

Uznawane przez NFZ są jedynie zlecenia generowane z systemu przez lekarza. Pacjent otrzymuje 3 strony zlecenia od lekarza, z których pierwsze dwie zawierają dane pacjenta, a trzecia strona zawiera status potwierdzenia ubezpieczenia pacjenta.  Istnieje również możliwość uzyskania od lekarza samego numeru zlecenia (w przypadku teleporady).I tylko z takim zleceniem lub numerem zlecenia możemy udać się do sklepu medycznego w celu realizacji sprzętu z refundacją NFZ.

Nasze sklepy Strefa Zdrowia mają podpisaną umowę z NFZ na terenie całego kraju. Oznacza to, że jeśli pacjent z innej części Polski wejdzie na naszą stronę www.strefa-zdrowia.com.pl i spodoba mu się produkt, obsługa i cena to może rónież zakupić u nas sprzęt refundowany przez NFZ.

Zmiany wydają się na lepsze, gdyż nie musimy wysyłać lub jechać specjalnie do oddziału NFZ potwierdzić swoje ubezpieczenie aby odebrać refundowany sprzęt, zyskujemy więc na czasie!

Ma to ogromne znaczenie dla osób, które po hospitalizacji potrzebują zaopatrzenia ortopedycznego takiego jak: wózek inwalidzki, orteza na złamaną kończynę, rękę i wiele innych.

 

Karta stałego zaopatrzenia comiesięcznego na 12 miesięcy — o co tu chodzi?

NFZ w ramach ustalonych świadczeń dla pacjenta u którego stwierdzono schorzenie przewlekłe np. nietrzymanie moczu ustalił miesięczny limit dofinansowania do pieluchomajtek. Limit ten przysługuje co miesiąc  i jeśli pacjent nie wybierze w danym miesiącu poprostu mu przepada. to znaczy, że jeśli zlecenie na pieluchomajtki zostało wystawione w styczniu na miesiąc styczeń, to możemy wybrać pieluchomajtki do końca stycznia. Jeśli pacjent przyjdzie 01 lutego odebrać za styczeń to żaden sklep nie może zrealizować takiego zlecenia. Z kolei jeśli ktoś nie ma możliwości lub woli odebrać pieluchomajtki lub stomię raz na kilka miesięcy np, w styczniu odbierze za styczeń/luty/marzec, to można ubiegać się od lekarza o «kartę stałego zaopatrzenia».NFZ uruchomił kartę stałego zaopatrzenia w celu możliwości odbioru przez pacjenta lub jego opiekuna raz na max 3m-ce pieluchomajtek lub stomii. Oznacza to,że pacjent może w danym miesiącu wybrać pieluchomajtki na miesiąc ,dwa lub trzy miesiące z góry, nie obliguje pacjenta do systematyczności w kolejnych miesiącach, poprostu wybiera jak mu wygodniej.

Ponadto dla pacjentów z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności zwiększył limitu ilościowe na pieluchomajtki i stomię.

Udając się  na wizytę do lekarza (w razie potrzeby) po zlecenie na zaopatrzenie comiesięczne w (stomię lub pieluchomajtki). możemy  zasugerować lekarzowi,że chcemy wybrać pieluchomajtki np co 2 miesiące i otrzymamy kartę, która ważna będzie na 12 miesięcy. Ma to zarówno dobre strony, jak i takie, które mogą sprawić pewne trudności. Jeżeli chcemy zrealizować wniosek z rozbiciem na miesiące, warto pamiętać, że przez ten czas jesteśmy przypisani do jednego punktu realizacji.

Jak to rozumieć?

Otrzymaliśmy wniosek na zaopatrzenie w pieluchomajtki i jest wystawiony na okres 12 miesięcy, ale produkty chcemy odbierać co miesiąc. Jest oczywiście taka możliwość lecz tylko w tym jednym punkcie zaopatrzenia.

 

 

Czy można zmienić sklep medyczny w trakcie realizacji zlecenia na pieluchomajtki lub stomię? Oczywiście, że tak!

 

Należy udać się do lekarza po wniosek na kolejne miesiące zaopatrzenia, specjalista anuluje kolejne miesiące i wtedy możemy zmienić sklep medyczny. Należy powiadomić poprzedni punkt odbioru, żeby zwolnił z systemu nasze zlecenie. To jednak zrobią za pacjenta pracownicy sklepu.

 

 

Latest blog entries

Wykorzystanie chodzików w rehabilitacji dzieci

Różnego rodzaju chodziki balkoniki są często stosowane podczas rehabilitacji dorosłych. Czasami jednak wsparcia w chodzeniu potrzebuje dziecko, dla którego zwykły... View Article

31 июля 2020

Balkoniki do chodzenia. Rola i znaczenie

Balkoniki to bardzo ważne akcesorium wykorzystywane nie tylko podczas rehabilitacji, ale również ułatwiające codzienne funkcjonowanie osób starszych czy chorych. Dzięki... View Article

Cechy dobrego łóżka medycznego

Łóżko to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pomieszczenia, w którym przebywa osoba chora czy starsza. Jest to mebel, który ma... View Article